مجله عطر اورجینال

آیا عطر خراب می‌شود؟

آیا عطر خراب می‌شود؟

عطر یار همیشگی ما برای خوشبو و جذاب‌تر به نظر رسیدن هستند. تصور کنید عطر خوش‌بویی که با وسواس و صرف هزینه زیاد خریده‌اید ناگهان بوی دل‌انگیز و جذاب خود را از دست بدهد. این یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای عاشقان عطر و ادکلن رخ دهد. یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد این است که آیا عطر خراب می‌شود؟ پاسخ کوتاه به این سوال بله است. طول عمر عطرها به عوامل مختلفی مانند نوع عطر، غلظت آن، نحوه نگهداری و حتی شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

عطرها علیرغم ماندگاری بالا، عمر مفید دارند و پس از مدتی خراب می‌شوند. با این حال نگران نباشید، با رعایت نکاتی ساده می‌توانید طول عمر عطر خود را افزایش دهید و از آن تا آخرین قطره لذت ببرید. در این مقاله به معرفی عوامل موثر بر کیفیت عطرها، ویژگی‌های عطر خراب و نکاتی برای افزایش طول عمر عطر می‌پردازیم.

چرا عطر خراب می‌شود؟

عطرها هم مانند هر ماده آرایشی دیگری تاریخ انقضا دارند و خراب می‌شوند. با این حال روند فاسد شدن عطر مانند مواد دیگر نیست، عطرها کپک نمیزند و معمولا باعث مسمومیت نمی‌شود. عطر خراب را می‌توان از تغییر رایحه یا رنگ آن تشخیص داد. دلیل اصلی فاسد شدن عطرها، تجزیه ترکیبات شیمیایی آن‌ها است. یک عطر استاندارد ترکیبی از مواد معطر، اسانس ها و الکل است. با گذشت زمان و قرار گرفتن عطر در معرض رطوبت و گرما، تعادل این ترکیبات به هم می‌خورد و منجر به تغییر رنگ، از بین رفتن بو و یا ناخوشایند شدن رایحه عطر می‌شوند. همچنین مواد نگهدارنده موجود در عطرها عمر محدودی دارند و با نجزیه شدن، توان خود را در حفظ کیفیت عطر از دست می‌دهند؛ این بدان معناست که حتی اگر عطر شما دست نخورده باشد، باز هم امکان خراب شدن آن وجود دارد.

 

چرا عطر خراب می‌شود؟

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های عطر خراب، رایحه غالب الکل است که معمولا در عطرهای تقلبی و بی کیفیت مشاهده می‌شود. شما می‌توانید عطرهای خود را از عطر اورجینال با تضمین کیفیت و اصالت کالا سفارش دهید.

عوامل موثر بر کیفیت و ماندگاری عطر

کیفیت و ماندگاری عطر تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد از جمله:

  • قرار گرفتن در معرض نور

اشعه فرابنفش (UV) می‌تواند ترکیبات عطر را از بین ببرد و کیفیت رایحه آن را کاهش دهد.

  • کیفیت مواد تشکیل دهنده

عطرها حاوی ترکیبی از روغن های معطر طبیعی و مصنوعی هستند. کیفیت این روغن‌ها به طور قابل توجهی متفاوت است و می‌تواند بر رایحه کلی عطر تأثیر بگذارد. عطرهایی که در آن‌ها روغن طبیعی بیشتری به کار برده شود اغلب از کیفیت و ماندگاری بهتری برخوردارند.

  • غلظت

عطرها بر اساس غلظت ترکیبات روغنی به چند دسته تقسیم می‌شوند. هر چه درصد ترکیبات روغنی موجود در عطر بیشتر باشد، کیفیت و ماندگاری آن بالاتر خواهد بود. عطرهایی با غلظت‌ بالاتر مانند پرفیوم و ادو پرفیوم ماندگاری بیشتری نسبت به ادکلن‌ و ادو تویلت دارند. همچنین نوع و درصد الکل می‌تواند بر نحوه تبخیر عطر تاثیر بگذارد. الکل بیش از حد در ترکیب عطر، ماندگاری آن را کاهش می‌دهد.

  • دما

یکی از عوامل اصلی خراب شدن عطر، تغییرات شدید دما است. قرار دادن عطر در معرض نور مستقیم خورشید یا محیط گرم، می تواند منجر به تجزیه مواد عطر و فاسد شدن آن شود. دمای خنک برای حفظ کیفیت عطر بسیار مهم است.

  • رطوبت

رطوبت را می‌توان دشمن اصلی عطر و ادکلن دانست! اگر دقت کرده باشید در روزهایی که رطوبت بیشتر و هوا به اصطلاح، شرجی است؛ ماندگاری رایحه عطر شما به شکل قابل توجهی کم می‌شود. در واقع رطوبت فرمول و رایحه عطر شما را تغییر داده و آن را فاسد می‌کند.

  • بسته‌بندی

نوع بسته بندی عطر نیز بر حفظ کیفیت و ماندگاری آن موثر است. بطری‌های شیشه‌ای با مهر و موم هوا، عطر را بهتر از بطری‌های پلاستیکی یا فلزی حفظ می کنند. مهر و موم‌های ضد هوا از ورود هوا به شیشه که می تواند عطر را اکسید کند، جلوگیری می‌کنند. همچنین بطری‌های تیره و مات از عطر شما در برابر نور محافظت می‌کنند.

چگونه بفهمیم که عطر خراب شده است؟

به طور معمول طول عمر مفید عطرها بین 3 تا 5 سال است. عطرهای با نت پایه سنگین‌تر مانند مشک و عنبر طول عمر بالاتری نسبت به عطرهایی با نت پایه گلی و مرکباتی دارند؛ اما در نهایت با کیفیت‌ترین و گران‌ترین عطرها نیز طول عمر مشخصی دارند و یک‌ روز فاسد می‌شوند! اما نشانه‌های خراب شدن عطر چیست؟

 

چگونه بفهمیم که عطر خراب شده است؟

  • تاریخ انقضا

تاریخ انقضا را از روی جعبه یا بطری عطر بررسی کنید. عبارت expiration date نشان دهنده تاریخ انقضا و best by به معنای بهترین زمان استفاده از عطر است.

  • تغییرات ظاهری

عطر خود را بررسی کنید؛ رنگ یا شفافیت آن تغییر کرده است؟ آیا رسوباتی در شیشه عطر مشاهده می‌کنید؟ اگر پاسخ شما به یکی از این سوال‌ها، بله باشد متاسفانه زمان آن رسیده است که کم‌کم با عطر خود خداحافظی کنید؛ زیرا تغییرات ظاهری نشان دهنده تجزیه ترکیب شیمیایی و فاسد شدن عطر است.

  • تغییر بو

عطر خود را استشمام و بررسی کنید که آیا رایحه عطر به طور قابل توجهی نسبت به رایحه اصلی خود تغییر کرده است؟ اگر رایحه به میزان قابل توجهی ضعیف‌تر باشد، نت ترش و ناخوشایندی داشته باشد و یا رایحه غالب آن الکل است نشان دهنده منقضی شدن عطر شماست.

  • قوام مایع

بطری عطر خود را به آرامی تکان دهید و قوام مایع را مشاهده کنید. اگر مایع عطر نسبت به روز اول غلیظ، چسبناک و یا لایه لایه شده است (برای مثال مواد روغنی آن روی سطح قرار دارد)، احتمالا ترکیب شیمیایی آن تغییر کرده و عطر فاسد شده است.

  • تست ماندگاری عطر

یکی دیگر از نشانه‌های یک عطر خراب، کاهش ماندگاری رایحه آن است. مقدار کمی از عطر را روی پوست خود اسپری کرده و ببینید ماندگاری رایحه آن چقدر است.

  • واکنش آلرژیک

عطر تاریخ مصرف گذشته گاهی اوقات می تواند باعث تحریک پوست یا واکنش‌های آلرژیک شود. اگر بعد از استفاده احساس ناراحتی کردید، وقت آن است که عطر خود را عوض کنید!

نکاتی برای جلوگیری از خراب شدن عطر

نحوه نگهداری و استفاده از عطر در حفظ کیفیت و ماندگاری آن بسیار مهم است. مهم نیست که شما طرفدار یک عطر خاص هستید و یا یک کلکسیونر حرفه‌ای! رعایت این نکات به شما در حفظ رایحه خوش عطر، کمک می‌کند.

نکاتی برای جلوگیری از خراب شدن عطر

 

باید‌ها

  • از عطر خود در جای خنک و تاریک نگهداری کنید:

نور و گرما، دو عامل مهمی هستند که می‌توانند روند تجزیه مولکول های عطر را تسریع کنند. یک مکان خنک و تاریک، دور از نور مستقیم خورشید یا نوسانات شدید دما برای عطرهای خود انتخاب کنید. کشو، کمد یا قفسه مکان مناسبی است.

  • بطری‌ عطر خود را عمود نگه دارید:

بطری‌های عطر معمولا به صورت عمودی و ایستاده طراحی می‌شوند. علت این کار، ممانعت از تماس طولانی مایع عطر با درب بطری است که می‌تواند به مرور منجر به خراب شدن مهر و موم آن شود.

  • از بطری‌های اصلی عطر استفاده کنید:

عطرهای خود را در بطری‌های اصلی آن نگه دارید. انتقال آن‌ها به ظروف دیگر ممکن است عطر را در معرض هوا قرار می‌دهد و در نتیجه کیفیت آن نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

  • درب شیشه عطر را ببندید:

هوا می‌تواند باعث تبخیر و یا اکسید شدن عطر شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که درپوش عطر را پس از هر بار استفاده محکم می‌بندید. این کار از ورود هوا به شیشه عطر جلوگیری می‌کند.

نباید‌ها

  • از نگهداری عطر در حمام خودداری کنید:

حمام‌ها اغلب گرم و مرطوب هستند. سعی کنید عطر خود را در حمام یا روشویی قرار ندهید زیرا گرما و رطوبت موجب تسریع روند فاسد شدن عطر می‌شود.

  • عطر را در یخچال قرار ندهید:

برخلاف تصور عموم، نگهداری در یخچال برای عطرها توصیه نمی‌شود. تغییرات دما و رطوبت هنگام خارج کردن آن‌ها از یخچال می‌تواند تأثیر منفی بر کیفیت عطر داشته باشد.

  • عطر را در معرض نور خورشید قرار ندهید:

نور خورشید می‌تواند ترکیبات شیمیایی، رنگ و رایحه عطر را تغییر بدهد. حتما عطرهای خود را از پنجره‌ها و منابع نور دور نگه دارید.

  • بطری را تکان ندهید:

هیچگاه شیشه عطر را با شدت تکان ندهید. این کار هوا را به داخل بطری وارد کرده و منجر به اکسایش مایع عطر می‌شود. قبل از اسپری کردن عطر، بطری را به آرامی بچرخانید یا تکان دهید تا در صورت نیاز ترکیبات مایع عطر مجددا مخلوط شوند.

  • زیاده روی نکنید:

درست است که داشتن یک کلکسیون از عطرهای مختلف تجربه هیجان‌انگیزی است؛ اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که «عطرها حتی اگر باز نشده باشند هم به مرور زمان خراب می‌شوند». بنابراین بهتر است در خرید عطر زیاده روی نکنید!

مشاهده کنید: آیا عطر جدایی می اورد

کلام آخر

در دنیای پر رمز و راز عطرها، دانستن تاریخ انقضا و روش‌های نگهداری مناسب، کلید حفظ ماندگاری و کیفیت رایحه‌های دل‌انگیز شما است. با شناخت عواملی که می‌توانند بر عمر عطر تاثیر بگذارند مانند دما و رطوبت، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که عطرهای مورد علاقه‌تان قرار است سال‌های سال شما را مسحور کنند. دقت کنید که جادوی واقعی یک عطر در توانایی‌اش برای برانگیختن خاطرات و احساسات از طریق حضور پایدارش نهفته است! با رعایت نکات لازم در مراقبت از عطر، می‌توانید طول عمر عطرهای خود را افزایش دهید و از رایحه‌های دلربای آنها برای فصول متمادی لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *